Великите режисьори и техните музи

Почти всеки режисьор има своята муза, която снима постоянно и благодарение на която  постига големите си успехи. На някои, като на Тим Бъртън, им върви повече, може би защото  имат цели две музи - мъжка и женска. Това са законната му съпруга Хелена Бонъм Картър и  красавецът Джони Деп, без чието участие не минава нито една сцена в творчеството на  талантливия режисьор. От което следва изводът, че истинската муза, даряваща вдъхновение,  не е задължително блондинка с пищни форми. Ето и подробен списък на великите режисьори и  техните любими актьори.

ЖАН-ЛЮК ГОДАР И АННА КАРИНА

Анна Карина не е единствената муза на Годар, но несъмнено е най-запомнящата се  вдъхновителка на пионера на Новата вълна във френското кино. Годар се запознал с Карина в  самото начало на нейната кариера като модел и веднага я поканил на снимките на филма си  "До последен дъх". Анна обаче отказала да се снима гола и сътрудничеството им прекъснало  още в зародиш. Неочаквано те отново се срещнали след година на снимачната площадка на  филма "Малкият войник". Влюбили се един в друг до умопомрачение. След още година се  оженили, а във всичките си интервюта от онова време Годар разказвал за "малката си  принцеса" с огромно възхищение. Докато през 1967-ма не се развели... За тези няколко  години обаче Годар успял да заснеме няколко шедьовъра със своята муза - "Да живееш живота  си", "Алфавил", "Презрение" и, разбира се, "Жената си е жена".

УДИ АЛЪН И ДАЯН КИЙТЪН

Преди да направи своя муза закръглената Скарлет Йохансон, Уди бил доста по-придирчив към  дамите. Тъжният саркастичен гений винаги е имал проблем с брака, но любовници не са му  липсвали. Отношенията на Алън и Кийтън започнали с нейната поява в бродуейския спектакъл  "Изсвири го отново, Сам". Макар техният романс да не бил от най-дългите, приятелството им  продължило с години и довело до създаването на филми като "Спящият", "Любов и смърт",  "Интериори", "Радио дни" и невероятно популярния "Мистериозно убийство в Манхатън". И,  разбира се, на киношедьовъра "Ани Хол". Много от почитателите на Алън смятат, че  най-хубавите му филми са именно с нея. Самата актриса пък казва, че работата с големия  режисьор я е научила да бъде дисциплинирана и волева.

ДЖОН КАРПЕНТЪР И КЪРТ РЪСЕЛ

Уникалната способност на Ръсел да се снима във всякакви филми - от драми до комедии, е  била забелязана именно от Карпентър. Силното приятелството между актьора и режисьора  съществува по време на снимките и на "Бягство от Лос Анджелис", и на "Големи неприятности  в малкия Китай", и на "Елвис". В едно от интервютата си Джон Карпентър казва: "Защо  непрекъснато снимам Кърт Ръсел ли? Даже ако не броим приятелството помежду ни, той е  дяволски талантлив. Такива актьори са голяма рядкост. Да стои пред камера е втората му  природа. А режисьорите много обичат такива актьори". Ръсел пък казва за Карпентър: "В  лицето на Джон открих по-големия си и по-умен брат".

ДАРИО АРДЖЕНТО И ДАРИЯ НИКОЛОДИ

Когато 20-годишната Дария гледала филма "Птицата с кристалните пера", тя си поставила за  цел да се запознае с режисьора му. Била настоятелна и пробивна жена, което довело до  факта, че след пет години успяла да снима първата от ролите си за Ардженто във филма  "Кърваво червено". Тя така се влюбила в италианския майстор на ужаса, че се превърнала  задълго в негова муза, жена и майка на неговите дъщери Азия Ардженто (по-късно режисьорът  обяснявал, че тя не е никаква Азия, а просто Ася и я е нарекъл по този начин, защото много  обичал Русия). Именно Дария станала съавтор на сценария на признатия за киношедьовър  "Суспирия", а с разказите си за своето детство и за баба си, която била вещица, вдъхновила  режисьора за създаването на най-запомнящите се филми на ужасите в цялата история на  кинематографията. За съжаление, техните отношения невинаги били слънчеви и в крайна сметка  двамата се разделили. Все пак, ако искате да видите колко силни са били чувствата между  режисьора и неговата муза, гледайте която и да е сцена на смъртта на Дария в някой от  неговите филми.


МАРТИН СКОРСЕЗЕ И РОБЪРТ ДЕ НИРО

Не е възможно да говорим за холивудски музи, без да споменен отношенията между Мартин  Скорсезе и Робърт де Ниро. Гениалният режисьор и един от най-добрите актьори в света са  работили заедно в 8 филма. Сред тях са "Шофьор на такси", "Ню Йорк, Ню Йорк", "Разяреният  бик" и "Нос Страх". Приятелството им е дълбоко и взаимно. Казват, че когато Скорсезе  започнал да става зависим от кокаина, именно де Ниро бил този, който му давал да шмърка  пудра захар, за да продължи да прави това, което умее най-добре: да снима филми. Говори  се, че именно този жест е спасил режисьора от наркотична зависимост. Много ни се иска  Робърт де Ниро да спре най-накрая да се снима в блудкави комедии, а Скорсезе да го повика  отново при себе си, като междувременно се откаже от по-младата си муза Леонардо ди Каприо.

АЛФРЕД ХИЧКОК И ГРЕЙС КЕЛИ

С Грейс Хичкок се запознал, когато тя била още никому неизвестна актриса, обикаляща  големите холивудски студиа. Веднага я поканил да се снима във филма му "При убийство  наберете "М". Симпатичната блондинка така го впечатлила със своя сексапил, че той, без  много да му мисли, я увековечил в още две свои ленти - "Да заловиш крадец" и "Прозорец към  двора". Хичкок нарекъл Грейс Кели "вулкан под снега", с което определил най-точно от  всички характера на северната й красота. Партньорството им приключило, когато Грейс се  омъжила за княз Рение и станала принцеса на Монако. Все пак, в качеството си на муза, тя  съществувала за Хичкок още доста дълго. Той се опитал да я привлече за филмите си "Шемет"  и "Марни", но напразно. Така или иначе, Хичкок експлоатирал образа на фаталната хладна  блондинка във всичките си следващи филми. А повечето му героини приличали на Грейн.  Естествено, те не били така прелестни, колкото първообраза си.



Коментари към новината

  • Смени картинката